vintermys.blogg.se

Recept på fudge!

Publicerad 2016-10-07 10:19:03 i Allmänt, Bak & mat,

Det blev inte bara en sorts fudge utan hela tre!! sorter. Dock gjorde jag halv sats så att inte hela kylen skulle bli full med fudge ;) Det blev med smakerna saffran, kaffe och ljus choklad med brynt smör. Jag är inte så förtjust i att äta fudge utan det roliga är att göra det så provsmakningen skickar jag hem till mamma o pappa så kan de ta med sig till respektive jobb ;)
 
Jag brukar utgå från ett grundrecept och sedan blanda i lite olika smaker.
 

Grundrecept

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
50 g smör
100 g choklad

Gör så här

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta kastrullen ifrån värmen och rör ner chokladen, rör tills den smält. Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll smeten på den. När den svalnat skär den i bitar.

 

 

Till saffransfudgen använde jag vit choklad o 0,5 gram saffran.

Till kaffefudgen använde jag mörk choklad (runt 150 g för att kompensera för kaffet) och ca 0,5 dl kaffe.

Till den ljusa fudgen bryner jag smöret först och låter det svalna lite och häller i det tillsammans med chokladen.

 

 

 
 
Hoppas ni får en trevlig fredag!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

MajaKajsa

Jag är en jultokig tjej som är 24 år gammal och bor i Värmländska Sunne tillsammans med min sambo och våran katt. På min blogg kan ni läsa om det mesta som hör julen till. Jag tycker om bakning, matlagning, inredning och lite pyssel som ni kommer få ta del av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela