vintermys.blogg.se

Kanelhjärtan

Publicerad 2015-10-07 14:31:12 i Allmänt,

Igår kände jag ett otroligt sug efter att baka så jag passade på att testa en sorts julkaka, receptet kommer ifrån Johanna Westmans bok Julgodis för små och stora sockerbagare. Vilket är en av mina favoritböcker kring jul, det finns massa bra recept för alla.
 
Kanelhjärtan, ca 60 st
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 krm salt
200 g smör
1 dl florsocker

Efter gräddning:
Socker 
Kanel

Mät upp mjöl, potatismjöl och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre
bitar och finfördela med fingrarna.

Nyp ihop till en deg och arbeta in florsockret tills den blir jämn. Lägg den i en plastpåse och låt den
vila i kylen i minst 30 minuter. Enklast är att köra alla ingredienser till kakorna i en mixer.

Sätt ugnen på 200 grader.

Kavla ut degen på ett mjölat bakbord tills den är ca 3 millimeter tjock.

Ta ut hjärtan med en pepparkaksform och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 6-7 minuter.

Blanda socker och kanel och strö genast över kakorna när du tagit ut dem ur ugnen. Låt svalna o njut!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Maries strålande jul

Publicerad 2015-10-07 20:31:55

Mums så gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

MajaKajsa

Jag är en jultokig tjej som är 24 år gammal och bor i Värmländska Sunne tillsammans med min sambo och våran katt. På min blogg kan ni läsa om det mesta som hör julen till. Jag tycker om bakning, matlagning, inredning och lite pyssel som ni kommer få ta del av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela