vintermys.blogg.se

Drottning Kristinas julbröd

Publicerad 2016-11-07 09:19:43 i Allmänt, Bak & mat,

Här kommer ett recept på ett saffransbröd som jag hittat hos min mormor som alltid brukade göra det till jul.

 

125 gram smör

1 paket saffranpaket

3 dl mjölk

1 st ägg

1.5 dl socker

0.5 tsk salt

50 gram jäst

12 dl vetemjöl

Fyllning:

100 gram mjukt smör

1 dl socker

50 gram mandel

Garnering och pensling:

mandelspån

pärlsocker

1 st ägg

 

Gör så här:

Blanda alla ingredienser till degen i en assistent och arbeta den smidig och fin i ca 7 min. Låt sedan vila i 20 min. Ta sedan upp degen och dela den i 9 delar. Till varje bröd går det åt 3 delar. 2 delar rullas ut till smala längder som sedan ska tvinnas för att sedan läggas till en krans på plåten. Den sista delen plattas ut i mitten. Gör samma med resten av degen så att det blir tre bröd. Låt sedan jäsa i ca 1 timme. Mixa under tiden i ordning alla ingredienser till fyllningen i en hushållsmixer. När bröden jäst kan man smeta ut fyllningen i mitten eller trycka ner den i hål som du gör med fingern. Sedan är det bara att pensla med ägg och strö över pärlsocker och flagad mandel. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min i 200 grader.

 

 Passade även på att inviga min nya investering, en köksassistent. Undrar vart jag kommer få plats med den i köket, jag har ju redan en kitchen aid som står framme och alla skåp är redan superfulla ;) men men det löser sig nog.
 
 
 
 
 
Jag hade tyvärr slut på flagad mandel men det går lika bra ändå :)
 
 
 
Så här fina blir de när de är klara och det doftar jättegott!

 

Kommentarer

Postat av: Eva S

Publicerad 2016-11-09 10:43:15

Så vackra bröd! Tack för tipset. Förstod dock inte riktigt receptet. Förstod att man skulle snurra två delar till en krans. Men den sista delen? Det stod att man skulle bara platta till den i mitten. På bilden ser den vackert mönstrad ut och inte bara slät om du förstå hur jag menar. Vore tacksam om du tog dig tid och förklarade. Ha det fint!

Svar: Jo precis den tredje delen läggs i mitten av kransen och plattas ut, sedan trycker man ca 7 hål i mitten för att stoppa i fyllningen i. Det kanske är det som gör att det ser ut som ett mönster. Hoppas du förstår bättre nu annars får du fråga igen, ha det bra!
MajaKajsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

MajaKajsa

Jag är en jultokig tjej som är 24 år gammal och bor i Värmländska Sunne tillsammans med min sambo och våran katt. På min blogg kan ni läsa om det mesta som hör julen till. Jag tycker om bakning, matlagning, inredning och lite pyssel som ni kommer få ta del av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela